Sabtu, 2 Februari 2013

When the heart whisper....

BismiLLAH....semoga penulisan dan pandangan saya Allah pandu..bukan emosi yg kuasai..semoga bukan juga nafsu yang dibujuk si laknat yang mencoret..

Diam....x bermakna saya rasa saya salah...
Diam..x bermakna saya terima sebulat-bulatnya...
Diam..x SEMESTInya saya setuju...

Diam saya masih mencari secebis jawapan...
Diam saya cuba menghadamkan...
Diam saya sedang mendewasakan pemikiran....
Diam saya x menyalahkan..malah cuba mencari koreksi.....

____________________________________________________________

Baiklah...post kali ni bukan mahu bercerita tentang politik..isu 'listen' dan sebagainya..coretan hati kali ni..lebih banyak bersifat individu..kisah dalaman(mungkin)....

ye...kisah soalnya hati..hati siapa?? ya sudah tentu hati remaja..kenapa hati remaja?? sebab saat dan ketika inilah sang remaja sedang mengalami satu perasaan di hati dan jiwa..di amuk rasa sayang dan ingin disayangi..ye...setiap yang dewasa/tua/sangat tua(kerepot) PERNAH melaluinya...dan semua bende hidup atas muka bumi ini WAJIB rasa bila sampai waktunya....

apa yang bakal saya tulis ni..SEKADAR PANDANGAN saya...kalau anda ANGKUH..anda boleh HENTAM saya..kalau anda BIJAK..anda boleh tegur/perbetulkan saya...sebab setiap manusia ada pandangan masing2...

Seorang pemuda/di yang mahu berkahwin, sudah mempunyai pasangan, tetapi belum mempunyai kerjaya yang tetap atau masih belajar??

>>Dalam keadaan di atas, hukum berkahwin ke atas pemuda/di tersebut masih di tahap harus semata2. Jadi, kalau satu pihak mahu menggalakkan dia berkahwin muda , maka hukumnya harus. Kalau satu pihak mahu melarang dan menyuruh supaya difokuskan pelajaran, juga harus. Pada saya, pendapat kedua lebih baik. Iaitu berusaha menumpukan perhatian pada pelajaran terlebih dahulu.

Berdasarkan penyataan di atas..sila jawab soalan berikut(untuk awak ye..) :-)

(A)Kahwin Awal (B)Tahap WAJIB kahwin

soalan 1=apa itu (A)??
soalan 2=apa itu (B)??
soalan 3=bezakan antara (A) dan (B)

formula asas(yang wajib diketahui)::
(FIQH AWLAWIYAT + FIQH MUWAZANAT + FIQH MAQASID)

nota kaki::

Dalam konteks kehidupan harian kita, pertembungan yang biasa berlaku adalah atas dasar kepentingan peribadi dengan kepentingan umum. Disinilah perlunya memahami dan menghayati FIQH AULAWIYAT serta melakukan perngorbanan
supaya kita dapat menyusun jadual hidup dengan mengambil kunci keutamaan berdasarkan kehendak syara'..

-SAYA SHARE utk difikirkan BERSAMA-

2 ulasan:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    BalasPadam